Persoonlijke benadering van medewerker is de nieuwe norm
“Door meer aandacht te geven aan de behoeften van de individuele medewerkers kun je maximale waarde toevoegen aan een organisatie. En die aandacht kun je geven door een hotelmatige aanpak.” Paul van der Heijden, commercieel directeur Benelux bij Flexim, klinkt stellig wanneer hij zijn visie over de toekomst van de werkomgeving en het presteren van organisaties verkondigt.
Van der Heijden is helder over de kansen die er voor medewerkers en organisaties liggen. “Wil je als organisatie in de toekomst succesvol zijn dan moet je denken vanuit je medewerkers. Het hybride werken is gekoppeld aan het werken in de thuisomgeving, en het signaal van de medewerker dat het gemak en de voordelen van de privé-werkomgeving terug te vinden moeten zijn in die van de werkomgeving op kantoor is voor mij duidelijk. Daarbij is het van belang dat de verbinding tussen de medewerkers onderling èn de verbinding van de medewerkers met de organisatie worden geborgd. In één adem met het begrip ‘verbinding’ wil ik de begrippen ‘ontmoeten’ en ‘inspireren’ noemen. Want om goed te kunnen presteren willen medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en elkaar kunnen inspireren. Simpelweg valt of staat het succes van een organisatie met het welzijn en werkgeluk van de medewerkers. Vaktechnisch kun je wat mij betreft spreken over een consumentgerichte benadering van de medewerker. Inherent aan deze benadering is de snelheid van een service; bestelt een medewerker thuis iets dan is dat snel geregeld en door het hybride werken verwacht die medewerker dit ook op kantoor. Een persoonlijke benadering is daarom de nieuwe norm volgens mij. In ieder geval is dat zo voor Flexim.”
Hotelmatige aanpak
Die consumentbenadering krijgt volgens Van der Heijden vorm door een zogeheten hotelmatige aanpak. “Waar het bedrijfsrestaurant voorheen gericht was op de reguliere lunch is het nu veel meer horecagericht en worden er meer voorzieningen getroffen om het 'ontmoeten' ook werkelijk interessant en leuk te maken. Dat zie je bijvoorbeeld met koffiecorners waar een barista koffie serveert. Er komen luxere arrangementen voor vergaderingen in de plaats van een lunch in het bedrijfsrestaurant. Er ontstaan dus nieuwe vormen van facilitaire dienstverlening die hotelmatig te noemen zijn.”
Paul van der Heijden - Commercieel directeur Benelux bij Flexim
Verschuiving
Graag onderbouwt Van der Heijden zijn visie. “Bij Flexim heb ik sinds de covid-periode de afgelopen jaren de vraag van de klant zien veranderen. Opdrachtgevers die voorheen de enige huurder van een pand waren, delen zo’n pand nu met anderen. Die verschuiving van ‘single tenant’ naar ‘multi tenant’ betekent dat Flexim met haar dienstverlening waarde toevoegt aan meerdere opdrachtgevers. Onze waarneming is dat de HR Manager zich nadrukkelijk is gaan mengen in het optimaliseren van de werkomgeving voor medewerkers. De HR manager denkt breder na over het welzijn van de medewerkers. Dat uiteraard om te zorgen voor tevreden medewerkers, maar zeker ook om die te binden aan het bedrijf in de zeer concurrente arbeidsmarkt. De vraagstukken waar wij op in moeten spelen, veranderen dus echt. Voor ons is het altijd maatwerk, er is geen kant-en-klaar concept van hoe dat hybride werken in ons land eruit zou moeten zien. Ook al zeggen veel bedrijven iets als 'we gaan 50/50 thuis en op kantoor werken' dan blijkt dat er altijd een nuance is waardoor onze aanpak per klant toch echt verschilt. Dat de HR Manager nu stevig meedenkt bij het formuleren van nieuw te ontwikkelen beleid voor facilitaire zaken is een verschuiving, want vroeger spraken we voornamelijk met verantwoordelijken voor vastgoed en facility management.
Slim Facility Management
Naast het benoemen van de hotelmatige benadering van de werkomgeving hecht Van der Heijden eraan nog enkele relevante ontwikkelingen te schetsen. "Wat ik zie, is dat er veel is veranderd voor wat betreft het gebruik van een kantoorgebouw door de week heen. Meestal begint het rustig op maandag, dinsdag is een volle bak, woensdag is het dan wat rustiger, donderdag weer volle bak en vrijdag is er bijna niemand. Dat was altijd al een beetje zo, maar door het hybride werken is dat beeld enorm versterkt. Om het gebruik van het kantoor goed te kunnen monitoren is techniek, en software en analyse van data belangrijk. Juist door het meten van het gebruik van het gebouw – denk aan reserveringssystemen – kunnen we vooraf al beter weten wat het gebruik van een gebouw zal zijn. Dat kun je organiseren door bijvoorbeeld een etage in een gebouw gesloten te houden op een dag dat daar niemand staat ingeboekt. Het licht hoeft dan niet aan en de verwarming ook niet. Dan hoeft zo'n verdieping bijvoorbeeld ook niet te worden schoongemaakt. Het slim inrichten van facility management heeft daarom nog veel meer focus gekregen bij onze klanten en bij ons. Waar nog zeker winst is te halen is echter de inzet van schoonmaak in kantoren. Ook al wordt een ruimte niet gebruikt, dan wordt er in negentig procent van de gevallen nog wel schoongemaakt. Er zit dus nog best wat verspilling in de facilitaire dienstverlening omdat bijvoorbeeld slimme sensoren nog niet op grote schaal wordt toegepast. Daar zit een kans om nog beter in te spelen op hybride werken. Wij nemen dit natuurlijk mee in onze advisering. Maar toch wel leidend in onze nieuwe visie is de persoonlijke benadering van de medewerker."