Rework bij het Rode Kruis: Een werkomgeving om trots op te zijn
Architect Zenber.
Elselien Winters en Simone Derksen zijn de oprichters van Limoonworks. Samen met hun hechte team zorgen zij voor werkomgevingen bij gerenommeerde organisaties, waar mensen met plezier kunnen werken. Elselien vertelt over het rework concept bij het Rode Kruis, dat perfect aansluit op de huidige marktontwikkelingen.
TEKST: Esmar van Langen
Wat was de aanleiding voor het maken van de huisvestingsplannen bij het Rode Kruis?
In 2015 was het hoofdkantoor van het Rode Kruis Nederland gevestigd op het Leeghwaterplein in Den Haag. Een pand met veel kamertjes en lange gangen. Om mee te bewegen met de groei van de organisatie werd er regelmatig extra ruimte aangebouwd. Dit paste niet meer bij de manier van werken bij het Rode Kruis. Tijdens een crisis of project zat iedereen verstopt in een kamertje en konden de collega’s elkaar door de lange gangen niet makkelijk bereiken. “Samen met het management en de klankbordgroep (vertegenwoordigers van verschillende afdelingen) ben ik toen gaan onderzoeken hoe ze wilden werken en welke werkomgeving daarbij hoorde”, aldus Elselien. “Dat resulteerde in een werkplekconcept op basis van activiteitgericht werken. Werknemers kiezen de werkplek die past bij de activiteiten die zij uitvoeren. De wens van het Rode Kruis was een werkomgeving waar ontmoeten en samenwerken centraal stonden, die liet zien hoe trots ze zijn op hun werk.”
Architect Zenber.
“De wens van het Rode Kruis was een werkomgeving waar ontmoeten en samenwerken centraal stonden, die liet zien hoe trots ze zijn op hun werk.” – Elselien
Op de Anna van Saksenlaan in Den Haag creëerde Elselien destijds een nieuw werkplekconcept met een huiskamer als hart van elke verdieping. Een plek om te ontmoeten en te creëren, te communiceren en samen te zijn. Toen brak de coronapandemie uit. Voor het Rode Kruis betekende dit een flinke groei van het aantal medewerkers. Doordat steeds meer mensen thuis moesten werken, veranderde de functie van het kantoor. Mensen kwamen daar alleen elkaar te ontmoeten, samen te werken en te creëren. “We hebben het oude concept uit 2015/2016 onder de loep genomen en gekeken hoe we dit aan konden passen aan de huidige ontwikkelingen. Zo ontstond het rework-concept. En net als tijdens het eerste concept hebben we hierbij de vertegenwoordigers van alle afdelingen betrokken.”
“We hebben het oude concept uit 2015/2016 onder de loep genomen en gekeken hoe we dit aan konden passen aan de huidige ontwikkelingen. Zo ontstond het rework-concept.” – Elselien
Wat was daarbij de aanpak van Limoonworks? Wat maakt die aanpak zo uniek?
“We zijn gestart met een online enquête om inzicht te krijgen in ieders behoefte om optimaal te functioneren op kantoor. Dan zie je dat er verschillende groepen zijn: medewerkers die naar kantoor komen omdat dat voor hun functie vereist is, medewerkers die alleen voor overleg komen en medewerkers die zich daar tussen bewegen. De basis van het rework-concept blijft het activiteitgericht werken. We hebben de ontmoetingsplekken verder geoptimaliseerd. Twee verdiepingen zijn ingericht op basis van ontmoeten en samenwerken en op de bovenste verdieping, is een echte focusruimte. Je hoeft niet naar huis om geconcentreerd te werken, dat kan ook op kantoor.”
“De basis van het rework-concept blijft het activiteitgericht werken.” – Elselien
De werkomgeving ademt de identiteit van het Rode Kruis uit. Medewerkers hebben foto’s uitgekozen die het verhaal van hun organisatie vertellen. In elke vergaderruimte hangt nu een grote afbeelding en de naam van de ruimte is gekoppeld aan de foto zoals de ambassadeursruimte.
“Onze aanpak is uniek omdat we echt in het dna van een organisatie kruipen. We kijken naar de cultuur, waar medewerkers blij van worden en hoe zij werken. Werknemersbetrokkenheid is daarbij onmisbaar. We nemen medewerkers mee van a tot z en zorgen voor verschillende interventies en interacties. We zetten de klankbordgroep op, versturen een nieuwsbrief, maken een magazine met de ins & outs van het nieuwe kantoorconcept en zorgen voor leuke welkomstacties. Iedereen gebruikt bijvoorbeeld een onderzetter of dienblad, dus hebben wij een speciale placemat gemaakt. Een placemat met een welkomstwoord inclusief alle spelregels over het werken in de nieuwe werkomgeving. Dit wordt gewaardeerd. We krijgen veel positieve reacties van zowel opdrachtgevers als medewerkers. Het creëren van een community-gevoel in de werkomgeving is overigens echt iets van de laatste jaren. Wij doen het echter al vanaf het begin, omdat dit voor ons vanzelfsprekend is.”
“Onze aanpak is uniek omdat we echt in het dna van een organisatie kruipen.” – Elselien
Is er bij de huisvesting van het Rode Kruis sprake van meer gebouwen? Zijn er per locatie ook andere activiteiten voor de medewerkers die de werkomgeving bepalen?
Het huidige project is gericht op het hoofdkantoor in Den Haag. Vanzelfsprekend zijn er door heel Nederland meerdere locaties van het Rode Kruis. De locaties verschillen qua omvang en qua activiteit. Op de hoofdlocatie gaat het om ruim 200 werkplekken, terwijl er ook locaties zijn met 2 of 20 werkplekken. Het Rode Kruis Utrecht fungeert bijvoorbeeld als opleidingslocatie en afhaalpunt. De locatie in Amsterdam staat daarnaast weer meer in het teken van evenementen. Dat zijn allemaal meer uitvoeringsplekken, waar geen HR en Inkoop aanwezig zijn zoals op het hoofdkantoor. “Wij hebben het concept afgestemd met de klankbordgroep met vertegenwoordigers van diverse locaties. Het concept is gericht op het hoofdkantoor en wordt Rode Kruis breed uitgerold. We hebben een handreiking opgesteld voor het rework-concept, zodat alle locaties hier gebruik van kunnen maken.
Hebben jullie kunnen inspelen op de ontwikkelingen van het hybride werken? En wat zijn daarbij de belangrijkste aandachtspunten voor het Rode Kruis?
Je ziet duidelijk dat mensen steeds meer zowel thuis als op kantoor werken. Op kantoor zijn verbinden, samenwerken en ontmoeten nog belangrijker. Daarom hebben we samenwerkingsruimtes gerealiseerd op die verdiepingen waar die functies centraal staan. Ook hebben we veel communicatiespots voor zowel fysiek overleg als overleg via Teams gecreëerd, die ook qua akoestiek aan alle wensen voldoen. De huiskamer, de ontmoetingsplek is geoptimaliseerd en daarnaast is er, zoals gezegd, een focusruimte op de bovenste verdieping. Ook de gebruikte kleuren zijn afgestemd op de activiteit. In de focusruimte vooral rustige kleuren als groen, okergeel en bruin. Terwijl op de andere etages rood, wijnrood en roze gebruikt zijn. Deze kleuren staan voor warmte, innovatie en vrouwelijkheid. En bij het Rode Kruis werken veel vrouwen. “Circulariteit en zorg voor onze planeet zijn bij een organisatie als het Rode Kruis ontzettend belangrijk. De gebruikte meubelen en materialen zijn dan ook zoveel mogelijk circulair. We wachten nu nog op de laatste meubelstukken en verwachten dat het Rode Kruis in juni kan genieten van de nieuwe werkomgeving”, besluit Elselien.
“Circulariteit en zorg voor onze planeet zijn bij een organisatie als het Rode Kruis ontzettend belangrijk.” – Elselien
De vier dames van Limoonworks. Van links naar rechts Laura, Elselien, Iris en Simone.