MEDEWERKERS ZIJN KRITISCHER OP DE WERKOMGEVING
Is je kantooromgeving wel wat je medewerkers er van verwachten? En hoe vergelijkt het met thuiswerken? Jamie Douw, Adviseur Facilitair & Huisvesting bij Rever Interieurprojecten spreekt in het kantoor van CTOUCH tijdens de Round Table 'Hybride Werken' over de valkuilen en uitdagingen.
“Ontmoeten is zeker een reden om naar kantoor te komen. Je ziet daarnaast dat het kantoor een goede werkplek moet bieden voor bijvoorbeeld starters die nog op een kleine kamer zitten en nog geen woning kunnen krijgen. Als ik kijk naar het beeld in de markt en de vraag naar ‘het kantoor als ontmoetingsplek' zie ik dat daar echter niet altijd rekening mee wordt gehouden.” Jamie Douw.
Functionaliteit
Douw ziet dat er veel vraag is van organisaties om functionaliteit in orde te maken. “Om die behoefte op kantoor functioneel en aantrekkelijk in te richten is een onderdeel van het vraagstuk. De gedragsverandering – zoals: hoe zorg je dat oudere collega’s naar kantoor komen en dat ontmoetingen met jongere collega’s plaatsvinden? – is wellicht nog wel lastiger voor organisaties. Dan komt het namelijk neer op beleid maken en kaders schetsen. Veel organisaties vinden dat in de huidige arbeidsmarkt lastig.” Vervolgens geeft ze aan welke functionaliteiten een werkomgeving voor de verschillende generaties moet bieden: “Allereerst ruimte om kennisdelen en samenkomen te stimuleren. Daarnaast moeten er voor de jongere generatie (concentratie-)werkplekken zijn zodat ze op kantoor de werkzaamheden kunnen uitvoeren die ze thuis niet kunnen doen.”
Beleid
Douw onderschrijft het belang van beleid rond hybride werken bij organisaties: “Beleid rond hybride werken is nodig om een balans te vinden tussen het belang van medewerkers en het belang van organisaties.” Bij CTOUCH is het beleid gericht op zoveel mogelijk op kantoor aanwezig te zijn, gezien de aard van het bedrijf vinden de aanwezigen van de Round Table dit ook een logische keuze. "Als je zoals CTOUCH constant aan product development doet, is het op dagbasis verstandig naast elkaar te zitten. Voor een salesorganisatie kan het daarentegen heel efficiënt zijn veel thuis te werken.”
“Wij hebben in Utrecht een loods omgebouwd tot clubhuis, onze werkomgeving, waar we ook rondleidingen geven voor opdrachtgevers en partners om te inspireren. In ons clubhuis willen we dan ook dat er reuring is en men ziet hoe dit gebruikt wordt en welke dynamiek het met zich meebrengt. Daarnaast is het ontwikkelen van werkomgevingen een creatief proces, waarbij je regelmatig bij elkaar moet zijn omdat je elkaar nodig hebt.
''De wensenlijstjes zijn niet altijd toekomstbestendig, het werk wat je doet en hoe je het doet wel.''
Douw vult aan: “Veel organisaties vragen wensen uit bij medewerkers, omdat ze medewerkers zien als basis van hun organisatie. De wensenlijstjes die daaruit voortkomen zijn echter niet altijd toekomstbestendig, het werk wat je doet en hoe je het doet – de activiteitenprofielen/werkdynamiek – wel. Daarom moet dat de basis zijn van het werkplekconcept dat je op kantoor doorvoert.”
Toch ligt volgens Douw de basis voor veel collega’s op het kantoor. “Dat komt omdat ik, maar ook veel collega’s, het heel fijn vinden daar te zijn. Bovendien heb ik op kantoor een fijne werkomgeving die me inspireert.” De waarde van de kantooromgeving benadrukt Douw dan ook extra. “Medewerkers zijn al kritisch op de werkomgeving en zullen mogelijk nog kritischer daarop worden. Dat betekent dat de werkomgeving op kantoor echt een meerwaarde moet zijn – een concurrerende factor – ten opzichte van thuis.”