Duurzaam kantoor- en gebouwbeheer? Sleutelbeheer op afstand!
Vastgoedbeheerders, gebouwbeheerders of property managers zijn tegenwoordig ook hybride werkers. Het beheer is echter niet altijd zo milieuvriendelijk. Smart WorkPlace partner Openr speelt hier slim op in en heeft een innovatieve oplossing bedacht.
Wat digitaal is, kun je op afstand beheren
Veel beheer vindt tegenwoordig plaats vanaf thuiswerkplekken of andere flexibele werkomgevingen. Het is bijvoorbeeld heel gebruikelijk dat je door een servicedesk medewerker op afstand (remote) geholpen wordt als je problemen hebt met jouw laptop. Waarom zou je dan niet hetzelfde doen met het beheren van je deuren? Tijdelijk of langdurig toegang geven aan huurders, aannemers of schoonmakers kan tegenwoordig eenvoudig met een paar muisklikken. Op voorwaarde dat je al jouw deuren digitaal toegankelijk maakt.
De realiteit
Kantoor- en gebouwbeheer blijkt in de praktijk vaak niet zo milieuvriendelijk te zijn. Dat komt vooral omdat er nog fysieke sleutels bestaan. Iemand raakt een sleutel kwijt op een nevenvestiging. Vervolgens moet er naar een hoofdkantoor gereden worden, omdat daar de reservesleutel ligt. Het kost veel tijd, inspanning, maar vooral ook brandstof. Ook maken vastgoedbeheerders onnodige kilometers omdat ze voor elke sleuteloverdracht aan nieuwe huurders in de meeste gevallen aanwezig zijn. Dat betekent wederom extra CO2-uitstoot.
Stop met het gedoe, omarm een milieuvriendelijke oplossing
In de nieuwe hybride samenleving, die door een pandemie versneld is, kun je als gebouwbeheerder een online afspraak maken met een nieuwe huurder. Via bijvoorbeeld video of een presentatie laat je de nieuwe kantoorruimte zien. In dezelfde kennismaking geef je hem of haar vanaf je toetsenbord toegang tot de werkplek waar vandaag nog gewerkt kan worden. Of misschien wel nu. Hybride werken levert een positieve bijdrage aan het milieu en een toekomstbestendig gebouw is pas duurzaam en flexibel als er geen fysieke sleutels meer aan te pas komen.