Dit is wat Nederlandse werknemers belangrijk vinden
Waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? In onderstaande blog zet Ronald Geukema van Smart WorkPlace partner Tarkett de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.
Het afgelopen anderhalf jaar hebben we meer vanuit huis gewerkt dan ooit tevoren. Hierdoor is de cruciale rol en de waarde van het traditionele kantoor en wat werknemers belangrijk vinden in de schijnwerpers komen te staan. In 2019 was er veel kritiek op de open kantoortuin. Desondanks blijkt uit onderzoek van Tarkett dat toch 46 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers het beste samenwerkt met collega’s in een open en drukke omgeving. Maar wat zegt dat over onze productiviteit? 84 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers is van mening dat zij productiever zijn op kantoor dan vanuit huis. Het traditionele kantoor zoals we dat kennen zal waarschijnlijk nooit meer hetzelfde zijn. Waar moet het kantoor van de toekomst aan voldoen? Tarkett zet de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij.
Meten is weten Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de Nederlandse medewerkers (24 procent) zich zorgen maakt over de milieuvriendelijkheid op het kantoor. Recycling, het gebruik van duurzame en natuurlijke materialen en een goede bereikbaarheid van het kantoor zijn dan ook belangrijke factoren. Als gevolg van de coronacrisis is ook de luchtkwaliteit voor veel medewerkers belangrijker geworden. 19 procent van de medewerkers vindt het belangrijk om de ramen op kantoor te kunnen openen of controle te hebben over de luchtstroom. In slecht geventileerde ruimtes kan het coronavirus zich via aerosolen (kleine stof- of vloeistofdeeltjes die in de lucht zweven) verspreiden. In deze tijd is het belangrijk om medewerkers inzicht te geven in de status van het binnenklimaat. Op deze manier kunt u medewerkers geruststellen en hun angst wegnemen.
Op de vraag ‘Welk type werkomgeving heeft uw voorkeur?’ gaf een derde (30 procent) van de kantoorwerkers aan dat zij graag in een huiselijke werkomgeving werken. Medewerkers vinden het prettig wanneer de kantoorruimtes een huiselijke sfeer uitademen. Voorbeelden hiervan zijn ruimtes met huiskamerachtige elementen, zoals boeken en banken. Een andere kantoortrend die we vaker zien terugkomen is het speelse kantoor. 22 procent van de medewerkers werkt graag in een kantoor dat het bedrijf weerspiegelt of een thema weergeeft. Zo zijn glijbanen, hangmatten en schommels graag geziene faciliteiten om de creativiteit onder medewerkers te stimuleren. Opmerkelijk is dat dit percentage vóór COVID-19 veel lager was, we zijn dus toe aan een creatieve boost.
Home is where the office is Vóór COVID-19 hadden veel medewerkers al moeite met de balans vinden tussen werk en privé. Doordat veel kantoren zich naar de keukentafel hebben verplaatst, wordt deze uitdaging alleen maar groter. Zoals verwacht ziet de grote meerderheid (79 procent) van de kantoorwerkers de voordelen van het thuiswerken in. Het grootste voordeel is volgens 42 procent de mogelijkheid om werkuren flexibel in te delen, zodat iedereen kan presteren wanneer hij op zijn best is. Toch blijkt dat we door het thuiswerken ook structureel overuren maken. We vinden het moeilijk om onze e-mails niet meer te controleren na werktijd, nu deze steeds binnen handbereik zijn. Zo geeft 42 procent aan te blijven kijken wat er aan de hand is, ook wanneer ze niet aan het werk zijn.
Het is duidelijk geworden dat het kantoor een samenwerkingsruimte is en zal blijven. Eén waar medewerkers weten dat ze kunnen werken zonder afleiding door geluidsoverlast, maar ook de keuze hebben om de drukte op te zoeken. Stelt u zich eens voor dat u door het herontwerpen van de traditionele kantooromgeving het geluk van de werknemers met percentages kunt opvoeren. Dat zou betekenen dat met bijvoorbeeld 2 procent, in een bedrijf waar 100 werknemers werken, 2 mensen zich op dagelijkse basis gelukkiger voelen. En gelukkige medewerkers willen we allemaal, zij zijn de drijvende kracht achter iedere succesvolle organisatie.