De designers van de WPX
Petra de West - Heyday Facility Management
“Hospitality is voor mij echt een way of life, een manier waarop je in het leven staat. Dit uit zich in oog hebben voor een ander, oprechte aandacht en interesse tonen en zorgen voor de mensen om je heen. Zowel zakelijk als privé. Voor mij draait hospitality om in het verbinding staan met elkaar en het overtreffen van verwachtingen door nét dat stapje extra te zetten. In de werkomgeving maakt deze mindset processen en organisaties mensgerichter, waardoor je belevingen weet te creëren. In de huidige arbeidsmarkt is dit belangrijker dan ooit.”
Hospitality op de WPX
“De titel van het event zegt het eigenlijk al: hoe maak je van de Workplace een Xperience? Door hospitality belangrijk te maken op de werkvloer ga je belevingen en herinneringen creëren voor de mensen die aanwezig zijn." Maar daar houden de voordelen van goede hospitality niet op volgens De West, "Mensen onthouden vaak niet wat er gezegd wordt, maar wel hoe je ze hebt laten voelen. Medewerkers komen met verwachtingen naar kantoor en willen vooral gezien worden, zeker in dit hybride tijdperk. Het is de kunst om deze verwachtingen te overtreffen: dat is de kracht van hospitality!”
Jaytee van Veen - Circulair
Heel sec gezien betekent circulariteit simpelweg "producten na gebruik inzetten als grondstof voor nieuwe producten of materialen". Dit neemt in realiteit allerlei verschillende vormen aan. "Voor de één is een oneffenheid in de stoelzitting een doorn in het oog. Voor de ander maakt een kras of groef een tafelblad juist ‘af’. Oneffenheden die iemand slordig kan vinden, is voor de ander juist gebruikssporen van herinneringen die een product een eigen karakter en verhaal geven. Voor hen is het juist de onvolkomenheden die een meubelstuk volmaakt maakt." Geeft Jaytee aan.
"De transitie naar een circulaire economie begint bij anders denken. Wij zien een kantoor als een gebouw vol met waardevolle grondstoffen die een tweede leven verdienen; in de huidige of in een nieuwe vorm."
Circulariteit in de praktijk
Op de WorkPlace Xperience krijgen bezoekers een kijkje in Jaytees invulling van circulariteit. "De wereldbevolking, welvaart en consumptie nemen jaarlijks toe. Dat zet klimaat, natuur, maatschappij en economie onder druk. Wij zijn allemaal verantwoordelijk voor het minimaliseren van grondstofgebruik, het reduceren van CO2-uitstoot en het beschermen van de wereldwijde natuur. Als Rever dragen wij hier actief aan bij en vinden dat we de aarde en haar grondstoffen niet langer zó intensief mogen gebruiken."
Op grote schaal kan dit als een onbegonnen klus voelen. Jaytee is er echter van overtuigd dat op elk niveau impact gemaakt kan worden. "We zien het kantoor dan ook als een gebouw gevuld met grondstoffen die een tweede leven verdienen en ontwerpen een omgeving op basis van (eigen) bestaande materialen en producten. Wij willen en kunnen hier samen met onze opdrachtgevers een verschil in maken."
Dit hoopt Jaytee te kunnen laten zien op de WorkPlace Xperience, "Onze ambitie is hoog en we vinden dat elke stap telt, zowel groot als klein! Daarmee zijn we met elkaar onderdeel van de hoognodige verandering en nemen anderen hier graag in mee.
David Kulen - Workplace Design
Workplace Design is een design gebied wat in verandering is, eigenlijk is dit al 10/15 jaar aan de gang. Waar voorheen de werkplek vooral faciliteerde in core functionaliteit (archief kasten, zware computers en andere tools van werk) is er een shift ontstaat naar het faciliteren van werktypen en flows. Deze shift vraagt een andere aanpak voor het ontwerp van de werkplek. Dit gecombineerd met een hybride realiteit maakt workplace design voor mij een relevant en actueel design gebied, wat de veranderingen van de maatschappij vangt.
Op welke manier sluit Workplace Design in jou ogen aan op de Workplace Xperience?
Binnen Workplace Design komen meerdere design disciplines samen om één wereld te creëren, en het is mijn uitdaging om deze werelden uniek en passend te maken voor elk bedrijf en zijn medewerkers. Het creëren van een wereld is voor mij dan ook een Xperience, en zo een experience wordt alleen maar belangrijker om mensen verbonden te laten zijn met bedrijf en de cultuur. Vanuit het ontwerp van horeca locaties ben ik niet anders gewend dan een aantrekkende Xperience te creëren, die is namelijk essentieel om het concept te laten slagen. Ik zie dat de gedachtes en methodes van horeca ontwerp steeds relevanter worden in het ontwerp van werkplekken.
Jack Stuifbergen - Social Impact
Ons motto is ‘Niet lullen maar impact maken’. Ik denk dat dit absoluut duidelijk laat zien dat impact maken onze belangrijkste missie is. En het is de hoogste tijd dat iedereen dat inziet zodat we samen de wereld een stukje mooier, eerlijker en schoner kunnen maken. Hoe mooi is het als je je dienstverlening kunt gebruiken als middel om impact te maken? Zodat ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen om zichzelf duurzaam te ontwikkelen richting arbeid. Iedereen verdient toch een kans om zelfstandig in zijn of haar levensonderhoud te voorzien en gelukkig te zijn?
Op welke manier sluit Social impact in jou ogen aan op de Workplace Xperience?
Alles draait om gelukkige werknemers. Als jouw werknemers zichzelf kunnen zijn, hun talenten kunnen ontwikkelen en doen waar ze blij van worden, dan zijn ze gelukkig. Wij laten bezoekers van de Workplace Xperience zien en ervaren dat diversiteit en inclusie op de werkvloer zorgt voor een prettige werkomgeving. Iedereen verdient een kans op werkgeluk!
Geerke Versteeg - Duurzaamheid
Duurzaamheid betekent voor mij dat we leven en opereren binnen onze planetaire grenzen. Dit omvat zowel ecologische duurzaamheid als sociale duurzaamheid. Geen verspilling van materialen, energie en talent. We kunnen ook in de werkomgeving nog veel leren van natuurlijke processen. De krachten in de natuur zijn namelijk nog lang niet ten volle benut.
Op welke manier sluit duurzaamheid in jou ogen aan op de Workplace Xperience?
Duurzaamheid is het fundament voor zowel de Workplace Xperience als de werkomgeving. Ontwerpen en creëren vanuit duurzaamheidsperspectief is nodig om een toekomstbestendige wereld voor volgende generaties te behouden. Het is dan ook super gaaf dat dit thema zo’n prominente plek heeft op de WPX op drie vlakken: hoe verbinden we innovatie aan de werkomgeving door het toevoegen van duurzame start-ups and scale-ups, hoe meten we duurzaamheid en de CO2-footprint van de WorkPlace Xperience en hoe stimuleren we duurzaam gedrag.
We dagen alle bezoekers dan ook uit om na te denken over hoe zij elke dag een duurzame keuze kunnen maken en hun footprint zo klein mogelijk te houden bij het bezoek aan de WorkPlace Xperience. Kom je met het openbaar vervoer? Ga je carpoolen met een elektrische auto? Scheid je netjes je afval? We gaan het allemaal meten om de nieuwe standaard voor duurzame evenementen neer te zetten.