In gesprek met de Designers van WPX 2024 #1
Uniek aan WorkPlace Xperience zijn de designers. Zij nemen je mee in belevingen en activiteiten. Ze laten je zien wat er allemaal mogelijk is binnen belangrijke thema's als Meeting Design, Circulariteit, Akoestisch Design en meer. Vijf designers maken hun opwachting en in dit artikel gaan we met twee van hen in gesprek: Anna Casemier en Niels van Geenhuizen.
Een interview met: Anna Casemier

Voor welk thema heb je gekozen?
Ik heb gekozen voor het thema Soft Services. Daar zijn we expert in bij CONTRAST. Onze consultants ontwerpen, optimaliseren en contracteren serviceconcepten. Van visie tot vaatwasser. Voor alle plekken waar mensen werken, verblijven of ontmoeten. Wij bedenken en doen. Eigenzinnig en realistisch. Liefst integraal en altijd one step ahead in service experience.
Waarom is dit thema belangrijk voor workplaces?
Soft services gaan over eten & drinken, ontvangst, beveiliging, schoonmaak, kortom alles wat vanuit de menselijke kant bijdraagt aan een optimale ervaring. Dit verdient meer dan ooit aandacht, omdat mensen behoefte hebben aan verbinding en ontmoeting. Daarmee draagt aandacht geven aan soft services ook bij aan aantrekkelijk werkgeverschap met focus op talentbehoud en vitaliteit. In een krappe arbeidsmarkt kun je met soft services echt het verschil maken.
Welke visie wil je naar voren brengen?
Ik geloof in de kracht van luisteren naar de behoefte van de gast of de gebouwgebruiker, hoe je het ook maar wilt noemen. Want ‘in the end we are all consumers’. Als je grip op de gast hebt, dan weet je waar jouw uitdaging ligt. Bij CONTRAST gebruiken we consumentendata en modellen uit de neuromarketing om gastgedrag te voorspellen. We weten namelijk dat 95% van onze keuzes worden bepaald door het onbewuste brein. Op WPX laten we bezoekers graag kennismaken met de modellen en data die we gebruiken. Zo laten we soft service persona’s zien die zijn ontwikkeld op basis van het wetenschappelijke leefstijlmodel BSR. Dit model helpt je om de drijfveren van je gebouwgebruikers te ontrafelen, waardoor je precies weet wat je moet doen om mensen in beweging te krijgen.
Wat ga je als designer laten zien?
Wij willen allereerst best practices delen. Dat doen we door rondetafelgesprekken te organiseren. In zo’n gesprek reflecteren mijn collega’s en ik samen met opdrachtgevers en bezoekers op thema’s zoals smart cleaning, design & build, digitaal contractmanagement, ESG en nieuwe operating modellen. Bezoekers kunnen bij ons ook praktisch aan de slag met leefstijlpersona’s en hoe je deze kunt gebruiken voor de inrichting van soft services in de werkomgeving. Een soort match making dus. Daarbij hebben we specifiek ook voor duurzaamheid en innovatie: welke duurzaamheidsstrategie past bij welke persona en welke persona adopteert als eerste innovaties?
Wie nodig je uit voor de rondetafelgesprekken?
Zoals ik in het begin al zei: ‘in the end we are all consumers’. Iedereen is gebouwgebruiker, dus van harte welkom om zich te laten informeren over soft service design en daar ook vooral een mening over te geven. Wij hopen op een verrassende mix van gasten, zodat we inspirerende gesprekken hebben. Van ons mag je verwachten dat we een mooie setting bieden, met vanzelfsprekend uitstekende soft services.
Welke uitdaging heb je voor WPX?
Wat ik sterk zou vinden, is dat we ook in gesprek komen over hoe je een inclusief serviceconcept ontwikkelt. Waar ligt de balans tussen het return-on-guestment-model dat universele drivers laat zien als het gaat om investeren in service en terugkerend bezoek en de persona’s die specifieke invulling geven aan het serviceconcept. Ga je voor een serviceconcept waarmee je iedere gast bedient of kies je voor een invulling die past bij de dominante behoefte.
Een interview met: Niels van Geenhuizen

Wat betekent duurzaamheid voor jou?
Jeetje... Heb je even. Kijk, de urgentie is duidelijk. De Aarde zal ons wel overleven, maar overleven wij de Aarde? Dat is de context waarin ik duurzaamheid probeer te duiden. Ja, er is klimaatverandering, ja het gaat slecht met de aarde. En daar krijgen we zelf als mens last van.” We moeten vandaag handelen. Anders kost het alleen maar meer. En we kunnen nu al heel veel doen, maar toch doen we dat vaak niet. Er zijn allerlei maatregelen, tools, middelen en mogelijkheden die je nu kunt doorvoeren. In veel gevallen zijn ze niet eens moeilijk of kostbaar. Vaak zelfs het tegendeel, het is efficiënter en dus goedkoper. Toch doen we het dan niet, dat intrigeert me.
Welke visie wil je als designer laten zien?
We moeten en kunnen echt nu acteren! Daarover moet je soms net even anders of iets verder denken dat je gister deed en je gedrag aanpassen. Daar ligt de uitdaging, want hoe doen we dingen nu en waarom? En hoe kunnen we dat duurzamer doen? Duurzaamheid is van en voor iedereen relevant: ook jij moet duurzaam handelen. Wat is duurzaamheid dan? Het is een heel breed thema met allerlei invalshoeken en thema’s. Duurzaamheid moet een essentieel deel van je bedrijfsvoering zijn, bijvoorbeeld door je dienstverlening en producten te verduurzamen. Ik denk dat we minder moeten concurreren met elkaar op prijs, maar juist op duurzame impact en -kwaliteit.
CSU maakt met het dashboard Green & Social Impact, ook aanwezig tijdens deze editie van Workplace Xperience, inzichtelijk wat de milieu-impact is van alle onderdelen van hun schoonmaakdienstverlening binnen de keten. Aan de hand hiervan wordt direct duidelijk aan welke knoppen de klant samen met CSU kan draaien om duurzaam werken te implementeren. Vervolgens wordt ieder kwartaal minimaal één maatregel ondernomen om de impact te verbeteren. Dat gebeurt in nauw overleg met alle betrokkenen, omdat voorstellen hiertoe invloed kunnen hebben op medewerkers, klanten en leveranciers. Ook sociale duurzaamheid is een element dat vaak onderbelicht blijft. Duurzaamheid is het zoeken naar de balans tussen ‘People, Planet & Profit’; als je een besluit neemt om kosten te besparen (‘profit’), dan heeft dat ook impact op de mens (‘people') of het milieu (‘planet’); ben je daarvan bewust!? Toch lijken bedrijven vaak op te hikken tegen beslissingen als het aankomt op duurzaamheid. Wat ik wil laten zien, is dat je vandaag stappen kan (en moet) zetten. De concrete voorbeelden zijn er, maar ken jij ze en weet je ook hoe je daarvoor kan kiezen? Je kan nu al besluiten om de pennen die je vandaag moet aanschaffen, een duurzame variant te kiezen bijvoorbeeld. Een voorbeeld uit de praktijk: wij hebben recent met twee collega-schoonmaakpartijen en inkooppartners nieuwe duurzame handschoenen geïntroduceerd. Deze zijn nu al 50% duurzamer dan de traditionele nitrillen handschoenen. Even in context: we besparen met deze handschoen qua orde grootte net zoveel CO2 als we met onze kantoren uitstoten door ons energiegebruik.
Wat hoop je te bereiken op de WPX?
Wat ik hoop te bereiken is dat mensen onderweg naar huis zichzelf afvragen ‘waarom doen we dat nog niet?’ Iedereen die naar huis gaat, kan een stapje zetten om zelf een ‘Sustainable Hero’ te worden. Bezoekers hebben zoveel duurzame concrete maatregelen gezien, gevoeld en geproefd, dat ze direct aan de slag kunnen. Het liefst dezelfde dag nog!
Wie wil je uitnodigen om hier gedachten over te wisselen?
Iedereen! Ieder individu kan en moet een stap zetten in het duurzaamheidsvraagstuk. Natuurlijk moet je iedereen op een andere manier aanspreken en heeft iedereen andere verantwoordelijkheden. Maar iedereen speelt een rol. Kijk bijvoorbeeld naar schoonmaak. Ons wordt vaak gevraagd of de schoonmaak niet voor en na werktijd kan. Dan moet onze schoonmaakcollega's twee keer per dag op en neer rijden en kan maar 4 uurtjes werken (tussen 6-8 en 18-20 uur); dit zijn uren die veel mensen graag thuis willen zijn bij het gezin. Door simpelweg de schoonmaak tijdens ‘kantooruren’ te organiseren, bied je een volwaardige baan, bespaar je op eigen energiegebruik, halveer je CO2-uitstoot van woon-werkverkeer, ontstaat er weer een menselijke connectie tussen schoonmaker en uw werknemers en misschien wel het belangrijkste: uw pand blijft schoner weten wij uit ervaring. Deze ‘eenvoudige maatregel’ heeft mega-impact op zowel sociaal- als milieu-vlak. In welke rol je ook zit, dergelijke besluiten kun jij ook nemen.