Het belang van datagedreven FM op de WPX

Een onderwerp dat de doorslag kan geven voor een toekomstbestendige werkomgeving: datagedreven facility management. Data-gedreven FM is belangrijker dan ooit, overal waar we kijken in de werkomgeving van de toekomst staat data centraal. We spraken Amber Klaassen, Consultant bij Heyday Consultancy over hun aanwezigheid op de WPX.

Welk thema mag wat jou betreft niet ontbreken op de WPX?

“Data-gedreven FM is een absolute must op de WPX. Veel organisaties hebben momenteel te maken met strategische beslissingen die ze moeten nemen. Data kan hier een belangrijke rol in spelen om de juiste, onderbouwde beslissing te maken. Maar ook het thema beleving, superbelangrijk nu de thuiswerkplek steeds meer de standaard wordt, mag wat mij betreft niet ontbreken op de WPX. Hoe zorgen we ervoor dat mensen toch graag naar kantoor komen? Daar ligt een mooie uitdaging om als organisatie mee aan de slag te gaan.”

Waarom vind je de WorkPlace Xperience (WPX) bijzonder en belangrijk?

“De opzet van de beurs is groot genoeg om een diversiteit aan professionals uit ons vakgebied te ontmoeten, maar tegelijkertijd klein genoeg om een overzichtelijke en persoonlijke ervaring te bieden. Het bijzondere van de WPX is dat het mogelijk is om alle facetten van de beurs te ervaren, zonder iets te missen. De presentaties, ronde tafel, sessies en stands bieden inzichten in de meest actuele trends binnen diverse vakgebieden.”

Op welke innovatie of samenwerking ben jij trots?

“Als HEYDAY zijn we trots op onze samenwerking met: Smart Workplace! Als partner van SWP delen we niet alleen kennis, maar halen we ook veel kennis op bij de vele evenementen die georganiseerd worden. Vorig jaar zijn we tijdens de WPX uitgeroepen tot 'Most Valuable Partner' – een titel waar we super trots op zijn. Met een eigen stand, de inzet van hospitality hosts en drie sprekers op het podium hebben we een mooie bijdrage geleverd aan de WPX. Het is een mooi voorbeeld 'alleen ga je sneller, samen kom je verder'.”

Samen werken aan een vitaliserende werkomgeving

Hoe werk je samen om een vitaliserende werkomgeving te realiseren? We spreken met Karlijn Jonker van Ahrend over hoe het kantoor je welzijn positief kan veranderen.

Vitaliserend

Ahrend was er al bij vanaf de allereerste editie van de WorkPlace Xperience en inmiddels is het de derde keer dat zij kennisdelen op de beursvloer. Het belang hiervan wordt volgens Jonker, die de rol vertolkt van Salesmanager bij Ahrend, elk jaar duidelijker: "Het is mooi om deel te nemen aan alweer de derde editie. De WPX vult een kennisgat rondom de vitaliserende werkplek, waar volgens ons meer aandacht voor nodig is. Duurzaamheid is nog steeds vaak gespreksonderwerp nummer één en Ahrend heeft dit verweven in haar DNA. Vitaliserende werkplekken zien wij als the next step. Daarnaast is het ook niet een traditionele 'beurs' maar een Xperience en daar komt een ander type bezoeker op af. Die wil geïnspireerd worden over de onderwerpen die wij ook belangrijk vinden. Dat is iets wat ons echt aanspreekt."

Gezonder

Jonker wil dan ook meer aandacht vragen voor de vitalisatie van de werkomgeving. "Met meer energie en een beter gevoel je werk verlaten dan dat je startte, dat is ons uitgangspunt. Terug naar kantoor komen is natuurlijk een groot onderwerp geworden. Je hoort ook al dat sommige mensen weer naar werk toe 'moeten'. Volgens ons zit er tussen moeten en willen veel ruimte. Creëer een aantrekkelijke werkomgeving, die duurzaam en vitaliserend werkt, dan ben je al een heel stuk verder. " Veel organisaties zijn hier ook al druk mee bezig, volgens Jonker. "HR, Facilitair, Finance, iedereen denkt mee over de inrichting van de werkomgeving nu. Er komt veel meer bij kijken, we zijn al ver weg van de gedachte dat je slechts bureaus en stoelen nodig hebt om je werkomgeving in te richten."

Heroes @ Work

Het thema Heroes @ Work spreekt Jonker ook erg aan. "Daarin zien we de verschuiving van duurzaam naar vitaal. Duurzaamheid is en blijft belangrijk, voor ons is dit nog steeds een van de belangrijkste uitganspunten in onze ontwerpen. Maar ook het welzijn van medewerkers staat centraal. Het is belangrijk dat je fysiek, mentaal en sociaal gestimuleerd wordt in de werkomgeving. Je moet je er thuis voelen, kansen krijgen je te ontwikkelen en collega's te ontmoeten. Vanuit die gedachte ontwerpen wij werkomgevingen. Dat doen we omdat we erin geloven dat een vitaliserende werkomgeving talent aantrekt en medewerkerstevredenheid verhoogt en daarmee cruciaal is voor het succes van organisaties." Jonker vertelt verder over samenwerkingen: "We zoeken dat ook in partnerships, onder meer vanuit de Workplace Vitality Hub in Eindhoven, daar werken we al samen met Zens en CTOUCH. Met die partners zijn we ook verbonden op de WPX 2024. Om dat uit te dragen kiezen we voor een open stand."