Hoe ‘Kyosei’ Canon inclusief maakt

Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie (DE&I) zijn niet langer buzzwords, maar essentiële pijlers voor moderne organisaties die streven naar innovatie, groei en een positieve bedrijfscultuur. Bij Canon Benelux staat DE&I hoog op de agenda, als onderdeel van hun missie om een werkplek te creëren waar iedereen zich gewaardeerd en empowered voelt.

In een interview met Bruno Winnen, Country Director Consumer Imaging Group Benelux, en Saskia Huiskamp, People Development & Talent Acquisition Manager Benelux, duiken we dieper in hoe Canon Benelux DE&I integreert in haar dagelijkse operaties, welke initiatieven ze heeft gelanceerd en wat de impact daarvan is op medewerkers, klanten en de bredere samenleving.

Bruno Winnen, Country Director Consumer Imaging Group Benelux

Een van de belangrijkste stappen die het bedrijf heeft gezet, is de oprichting van een focusgroep bestaande uit 23 medewerkers. Het belang was direct duidelijk voor Saskia Huiskamp, “We kregen heel veel aanmeldingen, wat voor ons duidelijk maakte dat dit een belangrijke stap was. Medewerkers blijven gemiddeld lang bij Canon, ik denk dat dat interesse in focusgroepen die de werkomgeving verbeteren verhoogt.” Deze groep speelt een cruciale rol in het bevorderen van een inclusieve cultuur en het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

Daarnaast investeert Canon Benelux in zowel virtuele als live trainingen, speciaal gericht op DE&I, naast de standaard leiderschapstrainingen. Een belangrijk punt is het beschikbaar maken van deze sessies voor iedereen volgens Bruno Winnen die naast zijn rol als country director, DE&I Executive Sponsor is vanuit het Benelux Leadership team “Deze trainingen of sessies zijn zowel online als op locatie. Omdat we een Benelux-organisatie zijn is het voor ons belangrijk dat het voor iedereen beschikbaar is. Om die reden geven we het ook altijd tijdens werktijd, zodat iedereen die wil erbij kan zijn.”

Kyosei

Het belang van DE&I is niet ‘zomaar’ ontstaan voor Canon, al erg lang zijn ze bezig met de vraagstukken die het oppert. Dit komt vanuit de bedrijfsfilosofie binnen Canon, samen te vatten in een woord: ‘Kyosei’, het is de filosofische mantra van Canon, die de kern van het bedrijf vormt. Dit Japanse concept, dat vertaald kan worden als ‘samen leven en werken voor het algemeen belang’, weerspiegelt Canons toewijding aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Het draait om harmonie, samenwerking en het streven naar een betere wereld voor iedereen. Bij Canon komt Kyosei tot leven in hun dagelijkse operaties, van productontwikkeling tot initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie.

Een mooi voorbeeld daarvan is het project World Unseen. Dit initiatief maakt indrukwekkende beelden van gerenommeerde fotografen ook toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Dankzij Canons innovatieve reliëfprints zijn de foto’s tot in detail voelbaar waarbij de meest sprekende delen extra zijn verhoogd. Dit project draagt bij aan een inclusievere beleving van kunst en meer bewustwording op het gebied van ooggezondheid.

World Unseen – de foto-expositie die je niet hoeft te zien - Canon Nederland

Inzicht

Duidelijk maken wat DE&I eigenlijk doet voor je bedrijf is soms een struikelblok. Want hoe maak je de resultaten meetbaar? Volgens Huiskamp, “Ik denk dat bij onderwerpen als DE&I harde KPI’s niet altijd het einddoel moeten zijn. Maar je wil natuurlijk wel wat inzicht.” Om dit te doen stuurt Canon zowel in Benelux als in heel Europa een jaarlijkse survey uit naar al hun medewerkers.

“Die vragenlijsten gaan over van alles, maar wanneer je kijkt naar DE&I onderwerpen scoren we erg goed. ‘I can be my true self at work’ krijgt een score van 85% en ‘my manager treats me with respect’ 91%.”

Het inzichtelijk maken van die statistieken kan ook helpen om besluiten te vormen volgens Winnen. “Dat kan echt tot in het detail geanalyseerd worden. Want we krijgen natuurlijk de resultaten voor het hele bedrijf. Maar we kunnen ook inzoomen per afdeling bijvoorbeeld als de populatie groot genoeg is. Man, vrouw, leeftijd. Dat kunnen we allemaal analyseren. Dat zorgt ook wel dat je een soort van inzicht hebt waar hulp nodig is.”

Uitdagingen

Natuurlijk is het niet alleen rozengeur en maneschijn, een van de uitdagingen die al langer speelt volgens Huiskamp speelt zich af bij werving. “Omdat we vooral technische posities hebben en vooral nu in een krappe arbeidsmarkt is het niet altijd mogelijk om erg ‘divers’ aan te nemen.” Doelend op vrouwen in deze sector, “in een perfecte wereld heb je een paar mensen om uit te kiezen, maar vaak mag je al blij zijn als je een technische functie weet te vullen.”

Toch zijn ook daar oplossingen voor. Die oplossing vonden ze bij Canon intern. “We hebben laatst een dame aan kunnen nemen op een technische functie, die nog in het begin van haar carrière stond. En die gaan we verder opleiden. Echt met de gedachte van, we moeten toch echt meer dames in die rollen krijgen. Dus dat is mooi. Maar dat is wel een uitzondering. In alle eerlijkheid.”

Training en verwachting

De trainingen in DE&I moeten volgens Winnen geïntegreerd zijn in je proces en cultuur. “Er is een heel programma binnen Canon, ook in EMEA, maar met name ook bij ons in de Benelux, voor het opleiden en het toerusten van onze people leaders. En we beginnen met een training die mensen kunnen volgen als ze denken dat ze die kant op willen gaan. Dan volgen ze het Aspiring Managers Program.”

Deze trainingen zijn dus niet alleen gefocust op de dagelijkse bezigheden van een manager, maar ook echt op het ‘Kyosei’ en ‘menselijke’ aspect. “Ze doorlopen een programma waarbij voor hen duidelijk wordt wat van een Canon leader verwacht wordt. Daarnaast, als ze een nieuwe manager zijn, dan komen ze altijd in het People Leadership Development Program. Dat is een programma van bijna een jaar, waarin ze op gezette tijden worden geschoold over alles wat Canon van people leaders verwacht.”

Diversiteit, gelijkheid en inclusie - Canon Nederland

Saskia Huiskamp, People Development & Talent Acquisition Manager Benelux