Hybride Werken: Samenwerken met meerdere organisaties in één gebouw
Waar in de woningbouw al jaren faciliteiten worden gedeeld door de bewoners om antwoord te kunnen geven op het grote woningtekort en stijgende kosten, is dit nu ook binnen de kantoorhuisvesting opgepikt. De trend om samen te werken met andere organisaties in één gebouw en van gemeenschappelijke faciliteiten gebruik te maken, is steeds populairder geworden.
De voordelen van hybride werken voor de werknemer is duidelijk: meer flexibiliteit, een betere balans tussen werk en privé, en een verhoogd werkgeluk. Maar er is ook een keerzijde, wat voornamelijk een risico vormt voor de continuïteit van organisaties: de sociale cohesie en spontane interactie tussen collega’s kunnen verminderen, wat invloed heeft op de kennisdeling en ontwikkelingen binnen vakgebied waarin een organisatie opereert. Daarnaast staat er huisvesting een groot gedeelte van de week leeg, wat, in een dichtbevolkt land als Nederland, waardevolle ruimte inneemt. Om een goede balans te vinden tussen de voordelen voor de werknemer en de nadelen voor de werkgever, kiezen steeds meer organisaties voor hybride werken met meerwaarde: fysieke ontmoetingen in een inspirerende omgeving en de mogelijkheid om samen te werken met andere organisaties en het delen van faciliteiten in hetzelfde gebouw. Zo blijft de menselijke interactie behouden, zelfs in een tijdperk van flexibel werken, maar wordt er tegelijkertijd efficiënt met de waardevolle ruimte.
Samen kantoorruimte delen
Steeds meer organisaties zien de meerwaarde van werken in één (kantoor)gebouw. Deze tendens gaat verder dan simpelweg kantoorruimte delen. Het draait om het creëren van een inspirerende omgeving waar ontmoeting, kruisbestuiving en co-creatie tussen organisaties centraal staan. Organisaties delen faciliteiten zoals vergaderruimtes, werkcafes, keuken, ontspanningsruimtes en concentratie werkplekken. De nadruk ligt op het delen van facilitaire voorzieningen én ontmoeting met interactie, ook buiten kantooruren. Denk aan gezamenlijke borrels, workshops of trainingen.
Spontane kennisdeling en meer netwerken
Deze manier van werken stimuleert niet alleen creativiteit, maar ook het welzijn van medewerkers. Door interactie tussen diverse organisaties wordt samenwerking tussen mensen met verschillende werkterreinen en achtergronden gestimuleerd. Dit leidt tot een onverwachte kennisoverdracht met een unieke invalshoek, die in een formele samenwerking moeilijker tot stand komt. Deze innovatieve ideeën en kennisdeling resulteert vervolgens in meer betrokkenheid binnen je vakgebied en toenemend werkplezier op kantoor. De voordelen van werken in één gebouw reiken verder dan de muren van het gebouw. Door daadwerkelijk de onderlinge samenwerking op te zoeken en optimaal gebruik te maken van de kansen die het werken in een gebouw biedt, kunnen organisaties hun netwerk uitbreiden, nieuwe doelgroepen bereiken en gezamenlijk maatschappelijke impact maken. Zo kan er bijvoorbeeld worden samengewerkt op het gebied van duurzaamheid of talentontwikkeling.
Auteur: Willem Adriaansen
“Het fysiek samenbrengen van meerdere bedrijven in één gebouw creëert een inspirerende werkomgeving waar ontmoeten en samenwerken centraal staan.''
Efficiënt gebruik van waardevolle middelen
Niet alleen biedt het werken in een gebouw een oplossing voor de verminderde sociale cohesie, maar biedt het ook kansen om op een efficiëntere manier om te gaan met de beschikbare ruimte. Bedrijven kunnen kosten besparen door faciliteiten zoals vergaderruimtes en recepties te delen. Wanneer meerdere bedrijven één gebouw delen, leidt dit tot minder overheadkosten, zoals huur en onderhoud. Bovendien kunnen faciliteiten worden gerealiseerd die een individuele organisatie wellicht niet alleen kan dragen, zoals bijvoorbeeld een voorziening zoals een fitnessruimte of fysiotherapie op locatie. Door faciliteiten te delen en efficiënter om te gaan met kantoorruimte, wordt er tevens een positieve bijdrage geleverd aan het milieu. Er zijn namelijk minder middelen nodig om werkend Nederland te huisvesten. Bovendien kan gezamenlijke inkoop van energie een duurzamere optie zijn.
Samenwerken in één gebouw: De sleutel tot een bruisende (zakelijke) omgeving
Het concept van samenwerking binnen één gebouw vormt de basis voor het creëren van een levendige zakelijke omgeving. Wanneer verschillende bedrijven en professionals onder één dak samenkomen, ontstaat er een unieke dynamiek die niet alleen de sociale interactie stimuleert, maar ook een positieve invloed heeft op de gehele buurt/ omgeving, zeker als er publiek toegankelijke functies zoals een koffiebar of lunchcafe onderdeel van uitmaakt.
Deze synergie zorgt voor een bruisende atmosfeer die de aantrekkelijkheid van het gebied als geheel verhoogt, waardoor het een gewilde locatie wordt voor zowel bestaande als potentiële nieuwe ondernemingen. Het is deze levendigheid die een gedeeld gebouw transformeert tot het kloppende hart van de omgeving.