Ontzorgen met smaak
De samenwerking tussen koffieleverancier PerTazza en pensioenbank Brand New Day gaat al terug tot 2013. Onlangs sloten beide partijen een nieuw meerjarige overeenkomst, gebaseerd op het unieke 3-stappen ontzorgingsmodel dat PerTazza in de loop van de jaren heeft geperfectioneerd. Sanne van der Horst, officemanager Brand New Day, en Joris Kroese, operationeel directeur bij PerTazza, over het belang van duurzame koffie die goed is, voor iedereen.
Sanne begon als officemanager bij Brand New Day op het moment dat het toen lopende contract met PerTazza ten einde liep. “Hoewel de organisatie dik tevreden was over de service van ParTazza, is een aflopend contract een natuurlijk moment om je weer even te oriënteren in de markt”, zegt ze. “En dat hebben we dus gedaan. We hebben een aantal leveranciers aangeschreven en uiteindelijk is er daar één van uitgenodigd voor een pitch waaraan ook PerTazza mocht deelnemen.”
Sanne vroeg beide leveranciers om gedurende een week een luxe koffiemachine met bijpassende koelkast voor verse melk beschikbaar te stellen, zodat de medewerkers op de werkvloer zelf een vergelijkend warenonderzoek konden doen. “Na die week hebben we via een enquête de resultaten uitgevraagd, en daar kwam PerTazza als winnaar uit. Voor ons als bedrijf een prima uitkomst, want zoals gezegd verliep onze samenwerking al heel prettig.”
Zo’n ‘testweek’ is essentieel en een leuke toevoeging om de juiste keuze te maken aldus Sanne. Het is voor ons belangrijk om de uiteindelijke eindgebruikers zeggenschap te geven. “Het is verleidelijk om vanuit het management te zeggen: we kiezen voor de goedkoopste optie, maar uiteindelijk zijn het je mensen die elke dag die koffie moeten drinken. Die stem wil je wel horen.” Joris: “Ik vind het alleen maar slim. Jullie zijn een heel dynamische club met veel jonge professionals. Die zijn schaars op de arbeidsmarkt. Dan wil je zoiets cruciaals als een fijne werkplek met écht goede koffie natuurlijk wel goed geregeld hebben.
Duurzaamheidsambities zijn pluspunt
Waar de Brand New Day-medewerkers vooral kozen voor ‘la resa in tazza’ - de smaak in het kopje - gaf voor Sanne zelf vooral het service-aspect de doorslag. “Er staan hier op kantoor vier apparaten, waar dagelijks tussen de 100 en 130 medewerkers gebruik van maken. Elke week komt er een servicemedewerker van PerTazza langs om die machines te onderhouden en de instellingen te checken. Dat is echt iets dat wij als organisatie zelf niet kunnen en willen doen. En het geeft ook een gerust gevoel, want als de koffiemachine niet werkt of de koffie niet lekker is, dan heeft dat een onmiddellijke impact op de sfeer op de werkvloer.”
De nieuwe overeenkomst heeft een looptijd van 60 maanden – een in de koffiebranche inmiddels gangbare termijn. Joris: “Wij werken met een totaalconcept gebaseerd één vaste all-inprijs per kop koffie, inclusief koffiebonen, A-merk koffiemachine én onderhoud. Zoiets kan alleen als je een meerjarig contract kunt afsluiten, omdat de technische levensduur van de machines inmiddels ook zeker zes jaar is - zeker als ze goed onderhouden worden. Daar komt nog bij dat het ook gewoon veel duurzamer is. Zo werken we inmiddels samen met een organisatie die machines voor ons refurbished, en einde levenscyclus ook recyclet. Dat zijn echt zaken waar klanten tegenwoordig op letten.”
Sanne is het daarmee eens. “De duurzaamheidsambities van PerTazza vinden wij ook een pluspunt. We hebben hier veel jonge mensen werken voor wie dat belangrijk is. Voor ons zijn dan ook juist die kleine dingen die je kunt doen heel belangrijk. Fair trade koffie geleverd volgens een duurzaam concept is dan iets dat telt.” Joris vult aan: “Bij ons gaan kwaliteit en duurzaamheid hand-in-hand. Met alleen met koffie van verantwoorde herkomst, we verduurzamen ook onze hele koffieketen. Zo hebben we bijvoorbeeld onlangs geïnvesteerd in elektrische bestelbussen.” Doen waar je goed in bent
Joris is er trots op Brand New Day ook de komende jaren tot klant te mogen rekenen. “Ik zeg altijd: je moet doen waar je goed in bent. Brand New Day is goed in pensioenen, en wij zorgen er mede voor dat ze zich daar volledig op kunnen richten. We vinden het heel belangrijk dat klanten echt op ons kunnen rekenen - vandaar ook dat ons businessmodel is gebaseerd op wekelijks ontzorgen. Dan hou je de vinger aan de pols, en kun je ook eventueel snel ingrijpen als er onverhoopt te weinig koffie besteld is. We proberen waar te maken wat we beloven, want alleen zo maak je van tevreden klanten ook loyale klanten.”
Tekst: Bart van Ratingen, DBDK.