Hoe maken we meer impact met duurzame huisvesting?

Duurzaamheid kan voelen als een ongrijpbaar doel, toch is het belangrijk stappen te zetten richting een duurzaamheidsdoel. Silvia De Haan, Director Workplace Consultancy bij Solved, vertelt in deze blog over hoe je grip krijgt op je CO2-impact.

Uit recent onderzoek blijkt dat energielabels en duurzaamheidcertificering voor corporates belangrijk zijn en dat MKB daarin achterblijft. Voor bijna 70% van de corporates is het niet meer dan logisch dat een kantoor minimaal energielabel A heeft. Die vanzelfsprekendheid is er niet bij het MKB waar slechts 38% dit belangrijk vindt. We begrijpen dat want in gesprek met onze opdrachtgevers merken wij dat er veel op de agenda staat. Kostenefficiëntie, betere binding of samenwerking behouden met thuiswerken, aantrekken van nieuwe medewerkers, internationalisering enzovoort. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer bedrijven alsnog de juiste duurzame keuze maken?

Duurzaamheid ongrijpbaar

Het belang van duurzaamheid is natuurlijk evident maar tevens vaak een begrip waar alles door elkaar loopt. Wat is beter: een energielabel A versus een A-locatie op het station, een houtskeletbouw gebouw versus hergebruikt meubilair, waterbesparend sanitair of het elektrificeren van het wagenpark. Het één klinkt nog veelbelovender dan het ander, maar hoe verhoudt het zich tot elkaar? Zeker als er een keuze gemaakt moet worden tussen verschillende gebouwen: ga ik verhuizen of blijf ik in de huidige locatie? Door alle mooie verhalen van gebouweigenaren ziet men door de bomen het bos niet meer.

Total Cost of CO2

Om hierin richting te kiezen, gaan we recht op ons doel af. De Verenigde Naties heeft voor ons gesteld dat ‘klimaatverandering dé uitdaging van onze tijd’ is. Door de toenemende concentratie broeikasgassen in de atmosfeer wordt er te veel warmte vastgehouden. Dus simpel gezegd, dat dekentje om de aarde van CO2-uitstoot moet dunner worden. Een link tussen CO2-uitstoot en huisvesting is daarom nodig om hieraan bij te dragen.

We kijken dan in de breedste zin van huisvesting.

  • Wat is de impact van het energieverbruik van het kantoor op de CO2-uitstoot?
  • Wat is de impact van woon-werkverkeer op de CO2-uitstoot?
  • Wat is de impact van de inrichting van het kantoor op de CO2-uitstoot?

De optelsom hiervan schrijven we vervolgens af over de huurtermijn waarmee we de ‘Total Cost of CO2’ gedefinieerd hebben.

Waar te beginnen

In deze blog leggen we de focus op de impact van woon-werkverkeer op de CO2-uitstoot. Waarom? Omdat we merken dat bij veel (met name MKB) bedrijven daar de grootste winst in te behalen valt.

Hoe kan u de CO2-impact van woon-werkverkeer verkleinen?

  1. Vervoerswijze en afstand meewegen in locatiekeuze: Als u een andere vestigingsplaats overweegt is het zinvol om voor beide locaties een reisscenario te maken van de verwachte wijze van reizen, de afstand en de reistijd. Zo kan er een scenario opgetuigd worden waarbij de keuze voor het type vervoer afhangt van reistijd. Immers, collega’s kunnen besluiten om door een langere of kortere reistijd toch in de auto te stappen of juist op de fiets. Door het uitrekenen van de CO2-impact per gebouw kan de keuze verrijkte worden.
  2. Meer hybride werken. De dagelijkse gang naar kantoor is door hybride werken verdwenen. Gemiddeld komt men 2,8 keer per week naar kantoor. Managers/leidinggevenden vrezen voor kennisverlies en gebrek aan binding. Maar misschien moet die gebracht worden in de kwaliteit in plaats van de kwantiteit van het kantoorbezoek. Een mooi voorbeeld is een consultancyteam dat om de week samen kan komen, waarbij zij een hele verdieping tot hun beschikking krijgen voor kennissessies, koffiemomenten en overleg. Minder vaak naar kantoor vermindert de CO2-uitstoot.
  3. Anders reizen stimuleren. Omdat de auto op fossiele brandstof de meest significante hoeveelheid CO2-uitstoot is, heeft het zin om alternatieven hiervoor aantrekkelijk te maken. Te denken valt aan het compenseren van extra reistijd voor openbaar vervoer waardoor de trein verkozen wordt boven de auto. Of de reistijd met openbaar vervoer te verkorten met het faciliteren van de ‘last mile’ tussen treinstation en werk/woning met een (elektrische) fiets van uw bedrijf of de OV-fiets van de NS.

En als de auto dan toch favoriet is dan is het elektrificeren van het wagenpark zinvol. Vanzelfsprekend hoort daar het aanbieden van laadpalen bij het kantoorgebouw bij wat een hele uitdaging kan zijn door netcongestie. Het beter delen van de beschikbare laadpaal met collega’s biedt uitkomst. Bijvoorbeeld door het instellen van laadwekkers/laadkaarten om zogenaamde ‘laadklevers’ te voorkomen. Of appgroepen waarbij collega’s elkaar attenderen op ‘vrijgekomen’ laadpalen. En wat zou u ervan vinden als valet parking ingezet wordt en uw auto door de receptie verplaatst wordt na drie uur laden?

Bovenstaande praktische ideeën helpen om de stap naar het verlagen van de CO2-uitstoot die veroorzaakt wordt door het woon-werkverkeer naar uw kantoor. Maar zoals bij het begin gesteld heeft ook het energieverbruik en de verbouwing van het kantoor hebben impact op de CO2-uitstoot daarover kunt u meer lezen in de whitepaper.

Van rekenen naar tekenen

Solved heeft een methodiek ontwikkeld die de CO2-impact visualiseert. Dit helpt om in één oogopslag een goed overwogen beslissingen te nemen. ‘What you see is what you get’.

Benieuwd naar deze methodiek download dan de whitepaper ‘Wat is uw Total Cost of CO2?’