CSRD: EEN VLOEK OF EEN ZEGEN?
Column: Lars de Vilder, consultant bij Alba Concepts
Veel bedrijven moeten gaan rapporteren over duurzaamheid, volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). In deze column van Lars de Vilder van Alba Concepts bespreekt hij de voor- en nadelen.
De CSRD heeft als doel om de kwaliteit van informatie en transparantie over milieu- en sociale impact van bedrijven te vergroten en zo de transitie naar een duurzame economie te realiseren.
WAT KUN JE AL DOEN?
Mijn advies is om zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door in kaart te brengen waar je organisatie nu staat, welke informatie je beschikbaar hebt en wat er nog allemaal ontbreekt. Ook is het van belang om na te denken over de duurzaamheidsstrategie en bijbehorende doelstellingen van de organisatie.
Op het eerste gezicht kan de omvang van de CSRD-regelgeving wat overweldigend overkomen. Daarom benadrukken we vaak dat je niet alles tegelijk hoeft te doen. Voor iedere organisatie is het belangrijk om te focussen op de duurzaamheidsaspecten die er werkelijk toe doen. In iedere organisatie(context) spelen tenslotte andere thema’s. Deze thema’s brengen we in kaart, met behulp van een op maat gemaakte materialiteitsanalyse. Die laat zien welke duurzaamheidsaspecten het relevantst zijn voor de organisatie. Ook bepaalt dit grotendeels welke onderwerpen terugkomen in de duurzaamheidsrapportage.
In de bouw- en vastgoedsector kijken we dan bijvoorbeeld naar het energieverbruik van gebouwen en de totale milieubelasting van de (bouw)materialen. Daarmee heb je direct twee belangrijke milieuaspecten te pakken. Bij de sociale thema’s kijken we bijvoorbeeld naar de effecten van een gebouw op de gezondheid van gebruikers, de veiligheid op de bouwplaats en verantwoord inkopen.
IS CSRD EEN VLOEK OF EEN ZEGEN?
De CRSD past in een bredere ontwikkeling, waarin we zien dat duurzaamheid niet langer vrijblijvend, maar een voorwaarde is voor de continuïteit van iedere organisatie. Critici zeggen dat de CSRD voor nog meer administratieve rompslomp zorgt en alleen een rapportage ‘feestje’ is voor de accountants.
Voorstanders benadrukken dat verplichte rapportage over duurzaamheid essentieel is om vooruitgang te meten en aan te jagen. Volgens hen zorgt transparantie en de mogelijkheid om te vergelijken met concurrenten voor extra prikkels om duurzamere keuzes te maken. Bovendien wijzen voorstanders op het feit dat deze prikkels doorwerken in de volledige waardeketen, waardoor fabrikanten, (toe)leveranciers, handelaren en klanten tegelijkertijd gestimuleerd worden voor verduurzaming.
Hoe je het ook ziet, voor veel organisaties is dit hét moment om serieus werk te maken van hun duurzaamheidsbeleid en -strategie. Organisaties kunnen de CSRD-rapportage gebruiken als opstapje om effectief te meten en sturen op duurzaamheid. Om vervolgens proactief, in plaats van reactief, in te spelen op trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.

