VERSNELLING IN DE SCHOONMAAK MET HI FIVE
Schoonmaak is onderdeel van elk gebouw en een Smart Building verdient dan ook datagedreven aanpak volgens CSU. Met Hi Five zet CSU een volgende stap voor Smart Buildings als het op duurzame en datagedreven schoonmaak aankomt.
CSU maakt al langere tijd gebruik van deze innovatieve dienstverlening. Met BE Clean zette CSU de norm in de branche voor datagedreven schoonmaak. Meetbare en flexibele schoonmaak is de standaard geworden. De volgende stap in deze versnelling is Hi Five.
Met Hi Five zijn de schoonmaakmedewerkers van CSU in staat de optimalisatie- en verduurzamingsmogelijkheden van schoonmaakprocessen bij een klant in kaart te brengen. De Hi Five-applicatie dienst als digitale ondersteuning voor de schoonmaakmedewerker bij de dagelijkse werkzaamheden. Het geeft ze zicht in hun werk en ze registreren zaken. Maar het is vooral een middel om waardevolle inzichten op locatie vast te leggen, zoals feedback op de vervuilingsgraad en de bezetting. Hi Five bevordert de interactie tussen mens en technologie, wat resulteert in een hogere efficiëntie en bijdraagt aan het werkgeluk van de medewerkers.
Datagedreven schoonmaakexperts
Hi Five is volgens Marise Pieters, Formulemanager Hi Five bij CSU, een belangrijke hoeksteen van CSU’s vooruitgang met ‘Smart’ bedrijfsvoering. “Hi Five is een innovatieve dienstverlening, waarbij technologie en gebruik van applicaties wordt toegepast op schoonmaak. Het verandert de traditionele schoonmaakmedewerker in het facilitaire oog van de organisatie. Ze noteren onder andere vervuilingsgraden, defecten en wanneer en waarom een schoonmaak niet heeft plaatsgevonden.”
Naast deze ‘harde’ statistieken en inzichten blijft de mens van groot belang in dit proces. Marise voegt toe dat het voor de schoonmaakmedewerker niet alleen efficiënter is, maar dat deze werkwijze ook bijdraagt aan het werkgeluk. “Een positieve uitwerking op de medewerker is dat zij door Hi Five een stem krijgen. Zij bepalen welke registraties er plaatsvinden, welke van waarde zijn voor de klant. Dit zorgt ervoor dat zij zich gezien en gehoord voelen door de klant én de andere facilitaire partners in het gebouw.” Daarnaast geeft het ook verdieping aan het vak, vervolgt Marise. “De schoonmaakmedewerkers worden opgeleid tot datagedreven schoonmaakexperts.”
Daarnaast verbreedt Hi Five het takenpakket van de schoonmaakmedewerkers. Ze krijgen een signalerende functie, verzamelen data en werken met een device. Dat betekent meer verantwoordelijkheid en diversiteit omdat zij breder betrokken raken binnen hun werklocatie. De schoonmaakmedewerkers krijgen een belangrijke signaleringsfunctie op facilitair gebied. Deze verdieping van het vakgebied voegt toe aan het werkgeluk van de medewerkers.
Way of working
Een goede samenwerking vormt volgens Marise de basis van datagedreven schoonmaak. “Bij steeds meer klanten in diverse branches wordt Hi Five ingezet als standaard werkwijze. Klanten die gebruikmaken van Hi Five verkrijgen middels een gebruiksvriendelijk dashboard inzichten in belevingswaarden, het functioneren van het gebouw en transparantie in uitvoer van schoonmaaktaken.”
Een van die gebruikers is De Goudse verzekeringen, een dit jaar precies 100 jaar oud familiebedrijf. Samen met CSU stapten zij in de wereld van Smart Buildings en datagedreven schoonmaak. Erwin van Gorkom, Manager facilitair, vastgoed en inkoop bij De Goudse, spreekt vol lof over de ingebruikneming. “Het ging super. Het hele traject is ons door CSU uit handen genomen en implementatie werd duidelijk en enthousiast begeleid.”
“De beleving van een kantoorpand is voor de mensen die er werken zeer belangrijk. Vanuit mijn rol als Branchemanager Kantoren ben ik continu bezig met de beleving op een kantoor en hoe wij hier als CSU concreet aan bij kunnen dragen. Hi Five is daar een mooi voorbeeld van. Onze schoonmaakmedewerkers helpen de klant aan data en inzichten, waardoor we gezamenlijk de dienstverlening optimaliseren en nog beter laten aansluiten op de beleving van de kantoorgebruiker.”
Joosje Taminiau, Branchemanager Kantoren bij CSU
Versnelling op alle fronten
Dataverzameling is een groot onderdeel van Smart Buildings. Facilitaire diensten zoals schoonmaak kunnen enorm profiteren van deze dataverzameling. Volgens Marise is het belangrijk dit ook vanuit menselijk oogpunt te blijven doen. “De dataverzamelingen vanuit menselijke oogpunt kunnen aangevuld worden met data-inzichten vanuit sensoren of andere systemen zoals FMIS of kwaliteitsmeetsystemen. Dit geeft een compleet beeld van zowel harde als zachte data uit het gebouw. Op deze manier brengen we het functioneren van het gebouw in kaart en kan schoonmaak duurzaam worden afgestemd op gebouwgebruik.”
Deze versnelling in het vakgebied is niet alleen gericht op efficiëntie, maar ook op duurzaamheid. “Omdat je dankzij Hi Five weet waar vervuilingsgraden het hoogst zijn, kun je steeds weer schoonmaken waar dat écht nodig is. Dat is efficiënter en duurzaam. Data gestuurde schoonmaak bespaart water, energie en schoonmaakmiddel. Het kan op jaar- of contractbasis echt een verschil in de uitstoot maken.“
Deze vergaring van data wordt ook steeds belangrijker voor De Goudse volgens Erwin. “Vooralsnog gebruiken wij alleen Hi Five. Wij zijn een kleine lean and mean facilitaire regie-organisatie en moeten keuzes maken. Wij verzamelen wel steeds meer data en zijn nog op ontdekkingstocht om die data goed toe te passen.” In deze ontwikkeling groeit CSU mee en biedt ook een helpende hand. Marise geeft aan dat CSU hierin voor bedrijven een gidsende rol wil spelen. Met CSU als gids zijn ze bij De Goudse erg tevreden, niet alleen over het product, maar ook de samenwerking. “Ook de positieve inzet van Arif de rayonmanager, Fatima, de voorvrouw en Ali onze afvalcoach hebben hier een grote rol ingespeeld.”
De toekomst van datagedreven schoonmaak
Hi Five is volgens Marise pas de eerste stap in een ambitieus plan om data in de schoonmaak te versnellen. “Vanuit formulemanagement focussen we op doorontwikkeling van de dienst Hi Five; in het creëren van commerciële kansen, het realiseren van co creaties in- en extern en de vertaalslag naar de technische doorontwikkeling van nieuwe functionaliteiten.” Op de vraag hoe de toekomst van Hi Five eruitziet, heeft Marise een duidelijk antwoord. “Mens voorop, technologie ondersteunend aan de mens en de processen ten behoeve van het verhogen van het werkgemak en werkgeluk van onze schoonmaakmedewerkers en -management. Om bij te dragen aan de inclusieve organisatie die CSU graag wil zijn.”
Ook ligt er voor Hi Five een toekomst buiten de schoonmaak. “We kijken ook breder naar facility management dan enkel schoonmaak. Hi Five is dan een onafhankelijke verbindende factor in de facilitaire processen in gebouwen.” Vertelt Marise. “We zien dit als basis voor het zelf verder digitaliseren en verrijken van facilitaire samenwerkingen en coalities.”